ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΛΑΪΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ - ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ:6944412414,6747406564,6947821682,6973472404,6942638311,6983818036 ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ-ΜΕΝΕΜΕΝΗ:6947227605 ΑΝΩ ΠΟΛΗ:6948361660 Ε'ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ:6946878209 ΕΥΚΑΡΠΙΑ:6974421180 ΕΥΟΣΜΟΣ:2310776595,6977288801 ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ:2310442388,6978339896,6942228031 ΚΟΡΔΕΛΙΟ:6937269311 ΝΕΑΠΟΛΗ:2310625624,6972466504 ΠΕΥΚΑ:6973529349,6945968839 ΠΟΛΙΧΝΗ:2310608798 ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ:6977873449 ΣΥΚΙΕΣ:2310620293,6937389891,6995361453 ΤΟΥΜΠΑ-ΤΡΙΑΝΔΡΙΑ:6984201224
ΜΕΤΕΩΡΑ: 6947264179

Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2019

Σχολικές υποδομές που να ικανοποιούν τις σύνθετες ανάγκες

Σχολικές υποδομές που να ικανοποιούν τις σύνθετες ανάγκες



Με τίτλο «Σε τι σχολείο ζουν και μαθαίνουν τα παιδιά μας» πραγματοποιήθηκε στις 3 Φλεβάρη η ημερίδα της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας για τη σχολική στέγη, με ενδιαφέρουσες εισηγήσεις και παρεμβάσεις γύρω από τη σημερινή κατάσταση στα σχολεία, για το σχολείο που έχουν σήμερα ανάγκη τα παιδιά.
Σήμερα ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει αποσπάσματα από την εναρκτήρια ομιλία του προέδρου της ΑΣΓΜΕ, Δημήτρη Λάμπρου.
Σε άμεση σχέση η εκπαιδευτική δραστηριότητα με τις κτιριακές υποδομές
Ως ΑΣΓΜΕ πάντα μας απασχολούσαν και μας απασχολούν όλες οι πλευρές της πολιτικής και κοινωνικής ζωής, που διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο μεγαλώνουμε τα παιδιά μας. Ειδικά ως Οργανώσεις Γονέων προσπαθούμε να επεξεργαζόμαστε και να αναλύουμε τις συνθήκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα στις οποίες ζουν και μαθαίνουν τα παιδιά μας.
Καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια, παρακολουθούμε τις εξελίξεις, μελετάμε τα νέα δεδομένα, προχωράμε σε αναλύσεις, επεξεργασίες και συμπεράσματα, έχοντας κριτήριο πάντα τις σύγχρονες ανάγκες γονιών και μαθητών και το δικαίωμα στην ολόπλευρη και ποιοτική μόρφωση των παιδιών μας.
Και από αυτό το βήμα τονίζουμε ότι θέλουμε να μιλήσουμε ανοιχτά, χωρίς να ωραιοποιούμε την κατάσταση, να κρύβουμε προβλήματα, για το τι συμβαίνει σήμερα στα σχολεία. Τα σχολεία δεν είναι άψυχα κτίρια, αλλά καθημερινά σε αυτά ζουν και αναπτύσσονται τα παιδιά μας, οι μαθητές μας.
Η κατάσταση σ' αυτό που ονομάζουμε σχολική στέγη (κτιριακό - υποδομές) μας έχει απασχολήσει και άλλες φορές στο παρελθόν, καθώς ανάλογη ημερίδα είχε οργανώσει η ΑΣΓΜΕ το 2008, και συνδέεται με τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην Παιδεία σήμερα. Υπάρχει άμεση σχέση της εκπαιδευτικής δραστηριότητας με τις κτιριακές υποδομές, με νέα σχολεία, ασφαλή και σύγχρονα.
Σήμερα, που όλα ζυγίζονται στη σχέση κόστους - κέρδους και το παιδί, η φροντίδα του, η μόρφωσή του, το μέλλον και οι ανάγκες του αντιμετωπίζονται ως «ακριβό κόστος», θα αποτελούσε ευχάριστη έκπληξη να έχουμε σχολεία με όλες τις αναγκαίες υποδομές.
Η χρόνια υποχρηματοδότηση, τόσο από τη σημερινή όσο και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, έχει οδηγήσει σε επιδείνωση της κατάστασης στην Παιδεία, και σε επίπεδο εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού αλλά και σε επίπεδο υποδομών που συζητάμε σήμερα.
Σας καλούμε να κρίνετε μέσα και από την καθημερινή πείρα που έχετε, ότι τα λίγα ψίχουλα που μπορεί να δίνει παραπάνω η κυβέρνηση για τα σχολεία δεν είναι καν μια από τα ίδια, αλλά εκ του αποτελέσματος χειροτερεύουν την κατάσταση. Το βλέπουμε αυτό στις συνεχόμενες ειδήσεις για ταβάνια που πέφτουν, για σχολεία που πλημμυρίζουν. Κυριολεκτικά τα ζητήματα των σχολικών υποδομών έρχονται στην επικαιρότητα ολοένα και πιο συχνά και αυτό δεν είναι μια ατυχία, αλλά συνέπεια της χρόνιας υποχρηματοδότησης, που κάποια στιγμή «φτάνει ο κόμπος στο χτένι».
Γι' αυτό βλέπουμε τα «ολοήμερα» και τα «ευέλικτα» με πλήθος «καινοτομίες» να «ανθίζουν» σε υπόγειες αίθουσες, σε τάξεις χωρισμένες στα δύο με γυψοσανίδες, ακατάλληλα μισθωμένα κτίρια, σε σχολεία χωρίς αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, χωρίς κλειστό γυμναστήριο, χωρίς βιβλιοθήκη, χωρίς τραπεζαρία, με τσιμενταρισμένα προαύλια χωρίς ένα δέντρο, με νηπιαγωγεία σε μισθωμένα κτίρια χωρίς παιδική χαρά.
Γι' αυτό βλέπουμε κτίρια ασυντήρητα, αφημένα στη φθορά του χρόνου και της χρήσης, με σαθρούς σοβάδες, ετοιμόρροπες διαρροές, αίθουσες σε κοντέινερ, αίθουσες διδασκαλίας διαβρωμένες από υγρασία, κλιμακοστάσια που κατακλύζονται από νερά με τις πρώτες βροχές, κουφώματα χωρίς θερμομόνωση, καλοριφέρ που ακροβατούν και δεκάδες άλλα οικοδομικά προβλήματα, που συχνά καθιστούν το κτίριο όχι μόνο δομικά αλλά και στατικά επικίνδυνο.
Γι' αυτό βλέπουμε να μην έχει προχωρήσει ο αντισεισμικός έλεγχος στα σχολεία της χώρας μας, παρά τους κινδύνους που απορρέουν από το γεγονός ότι είμαστε μία από τις πιο σεισμογόνες χώρες της Ευρώπης.
Το σχολικό κτίριο ως παράγοντας διαπαιδαγώγησης
Το τι ρόλο παίζει το σχολικό κτίριο στη μόρφωση το γνωρίζουμε καλά οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς.
Γνωρίζουμε ότι είναι πολύ σοβαρός παράγοντας διαπαιδαγώγησης και μόρφωσης, αλλά και στοιχείο σεβασμού και φροντίδας της πολιτείας στα παιδιά.
Θεωρούμε ότι η σχολική υποδομή, το μέγεθος του σχολείου, η αρχιτεκτονική του, δεν είναι μόνο τεχνικό ζήτημα. Αφορά τις συνθήκες μέσα στις οποίες γίνεται η μαθησιακή, διαπαιδαγωγητική διαδικασία.
Αλλά από το πώς αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό σύστημα το υλικό κομμάτι της Εκπαίδευσης, που δεν μπορεί να κρυφτεί, μπορεί κανείς να συμπεράνει πώς μεταχειρίζεται και το μυαλό των παιδιών μια πολιτική που «πιάνει και καρφώνει και σκοτώνει... αρχίζοντας από τις πεταλούδες, φτάνει στη σκέψη», όπως λέει ο Παλαμάς.
Για μας, όπως αναφέραμε παραπάνω, δεν αποτελούν δευτερεύον, ούτε τεχνικό θέμα οι υποδομές του σχολείου. Είναι πολύ σημαντικό θέμα οι σύγχρονες, δημόσιες και δωρεάν υποδομές, τέτοιες που να μπορούν να ικανοποιούν διευρυμένα τις σύνθετες ανάγκες των παιδιών μας.
Υπάρχουν σημαντικότατες ελλείψεις σε βασικές υποδομές των σχολείων, ξεκινώντας από τις αίθουσες διδασκαλίας και τα εργαστήρια και φτάνοντας στις βιβλιοθήκες, στα γυμναστήρια και τις αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, με αποτέλεσμα τελικά ούτε η μαθησιακή διαδικασία να γίνεται ολοκληρωμένα ούτε να καλλιεργείται η ψυχοσωματική ανάπτυξη των παιδιών με βάση τις σημερινές ανάγκες.
Είναι απαίτηση των καιρών να παρθούν όλα τα μέτρα από την πολιτεία ώστε η αναγκαία παραμονή των μαθητών να γίνεται σε σύγχρονους χώρους και υποδομές, για όλες τις δραστηριότητες, που βέβαια δεν μπορεί να είναι η αίθουσα διδασκαλίας για όλες τις λειτουργίες και χρήσεις.
Είναι απαίτηση των καιρών, με βάση την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, να διαμορφωθούν ανάλογα οι σχολικές μονάδες, με εργαστήρια, χώρους άθλησης, θεάτρου, μουσικής, αλλά και υποδομές σίτισης και ξεκούρασης.
Και στο ερώτημα που μπορεί κάποιος να θέσει: «Καλά, είναι δυνατόν στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης να μιλάμε για σύγχρονες υποδομές, δημόσιες και δωρεάν για όλα τα παιδιά, όταν δεν υπάρχει ευρώ για φωτοτυπικό χαρτί;»
Απαντάμε το εξής:
Σύγχρονα σχολεία, με σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή και χώρους άθλησης και πολιτισμού, υπάρχουν και τώρα, αλλά τα χαίρονται λίγοι, είναι προνόμιο αυτών που έχουν χρήματα.
Αν κάνουμε μια βόλτα στα βόρεια προάστια θα δούμε υπερσύγχρονα ιδιωτικά σχολεία με γήπεδα ποδοσφαίρου, μπάσκετ, κλειστά γυμναστήρια και κολυμβητήρια, χώρους δημιουργίας, εργαστήρια κ.ά.
Γι' αυτόν το λόγο τονίζουμε: Οταν παλεύουμε για τις σύγχρονες ανάγκες και με βάση αυτό το κριτήριο διαμορφώνουμε αιτήματα για το σήμερα, ούτε λαϊκισμό κάνουμε, ούτε πετάμε στα σύννεφα, αποσπώμενοι από την πραγματικότητα, ούτε «πετάμε την μπάλα στην εξέδρα» όταν μας τίθεται το ερώτημα - καλοπροαίρετα ή όχι - «τώρα τι κάνουμε, τώρα τι προτείνετε;». Γιατί σύγχρονη ανάγκη σημαίνει ότι ζητάς κάτι που ο πλούτος που παράγεται το έχει κάνει πραγματικότητα, αλλά για λίγους, γι' αυτούς που έχουν να πληρώσουν. Ομως μπορεί να δοθεί, να ικανοποιηθεί, αρκεί φυσικά να αλλάξει η πολιτική βούληση, να υπάρχει πολιτική πίεση, από τους αγώνες, από την πάλη του λαού. Και αυτό είναι το δικό μας μερτικό ευθύνης ως οργανώσεις γονέων.
Πάλη για τη διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών
Την κατάσταση δεν την περιγράφουμε για να μιζεριάσουμε. Η ίδια η πείρα δείχνει ότι μπορούμε να βάζουμε εμπόδια, να μετράμε μικρές νίκες, να καθυστερούμε. Αρκεί φυσικά να έχουμε ξεκάθαρο ότι η διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών δεν είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης, αλλά πάλης. Ο αγώνας μας έχει αποτελέσματα. Ξεθωριάζει την προπαγάνδα των κυβερνήσεων. Ακόμα κι όταν υλοποιούνται αντιδραστικά μέτρα, δεν έχουν νομιμοποιηθεί στη συνείδηση μιας μεγάλης μάζας εργαζομένων. Και αυτό δεν είναι μόνο αποτέλεσμα στη συνείδηση, αλλά είναι μια σοβαρή παρακαταθήκη για τις επόμενες μάχες που θα έρθουν - και είναι σίγουρο ότι θα έρθουν.
Οι εισηγήσεις στην εκδήλωση σκοπό έχουν να αναδείξουν και να φωτίσουν τις αιτίες της σημερινής κατάστασης, αλλά και να θέσουν τα αιτήματα που πρέπει να απασχολήσουν τις οργανώσεις γονέων προκειμένου να αποτελέσουν διεκδικητικό πλαίσιο ανάπτυξης της πάλης μας.
Φυσικά, για να μπορέσει αυτός ο αγώνας να έχει αποτελέσματα δεν αρκούν μόνο τα αιτήματα αλλά απαιτείται μαζική συμμετοχή και συσπείρωση γύρω από τους Συλλόγους μας σε κάθε σχολείο, δήμο και Περιφέρεια, δημιουργώντας κοινά μέτωπα με αγωνιστικούς Συλλόγους εκπαιδευτικών, με τους μαθητές αλλά και με μαζικούς φορείς της γειτονιάς και σωματεία εργαζομένων.
Τα παιδιά μας χρειάζονται δημόσιο δωρεάν σχολείο σε κτίρια σύγχρονα και ασφαλή, που να προετοιμάζει πολίτες, με κριτική σκέψη, με αγάπη για τη γνώση και τον άνθρωπο. Με ελεύθερο χρόνο για την ανάπτυξη της κοινωνικότητας, την επαφή με τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, την τέχνη, με το παιχνίδι και μέσα στα σχολικά κτίρια και στα σχολικά προαύλια